I går delte jeg et indlæg vedrørende Lene på 55 år, der i 2011 blev torpederet af en spritbilist.
Ulykken gav hende varige skader på ryg og nakke, og hun ønskede derfor hjælp til fleksjob, så hun kunne blive på arbejdsmarkedet.
Men hvad en spritbilist gudskelov ikke kunne klare – det kunne Mariagerfjord kommunes jobcenter så til gengæld… for 10 års sagsbehandling har intet mindre end smadret Lene.
Et par timer efter at mit indlæg blev lagt op, som nu er blevet set af mindst 40.000 personer på Facebook, modtog Lene et brev fra Mariagerfjord kommune – fra jobcenterchefen. Heri beklagede han, at det brev, der blev afsendt inden jul, desværre, pga. en teknisk fejl, ikke var kommet frem…
Det var jo godt nok ærgerligt!
Ingen er fejlfri. Og ja, der kan ske tekniske fejl – jeg kan sagtens tilgive.
Men jeg kan og vil ikke acceptere ansvarsfralæggelse og ansvarsforflygtigelse, ved at man som chef sender aben videre til en menig sagsbehandler.
Således tilbyder jobcenterchefen, at Lene kan få et møde med en sagsbehandler. Lene er desuden velkommen til at ansøge om at få sin sag forelagt rehabiliteringsteamet igen – og såfremt jobcentret ikke er enig, kan det påklages til Ankestyrelsen.
Wauw! Vi har ligesom været der før… Men vi skal åbenbart køre i cirkler, kan jeg forstå!
Så hverken jobcenterchefen eller borgmesteren har tænkt sig at indkalde Lene til et møde og se hende i øjnene og beklage et fuldstændigt katastrofalt sagsforløb af en varighed på 10 år – tilmed uden ydelse.
De har altså absolut intet nyt at byde ind med andet end et møde med sagsbehandleren. Som i øvrigt slet ikke er noget nyt.
Det er på ingen måde tilfredsstillende.
Borgmesteren, jobcenterchefen samt den pågældende leder for afdelingen bør som minimum stille op til et møde med Lene – dels for at drøfte de mange fejl, der er begået og dels for at drøfte det videre forløb mod en forventet og snarlig afklaring.
Lene afventer dit opkald, borgmester, Mogens Jespersen.