HR. BORGMESTER, HVORFOR SÅ SUR? I KAN JO BARE GØRE DET ORDENTLIGT FØRSTE GANG

Den 29. januar lagde jeg mit åbne brev ud til beskæftigelsesministeren.

 

Et brev der omhandler min bekymring for sagsbehandlingen i frikommunen, Jammerbugts jobcenter.

 

Tusind tak for den opmærksomhed I gav mit åbne brev.

 

Det betyder, at der nu kommer flere øjne på Jammerbugt Kommune.

 

Det betyder også, at jeg har fået en sur mail fra borgmesteren, fordi jeg har gjort opmærksom på den systematiske fejlbehandling af jobcentersager i Jammerbugt kommune.

 

Han “takker” mig for mine ihærdige bestræbelser på de sociale medier – men han vil ikke gætte på, hvad mit motiv er herfor.

 

Borgmesteren gør mig dog opmærksom på, at der altid er to sider af samme sag, og ingen har patent på sandheden, og at der begås fejl – men det er bestemt ikke det generelle billede, må jeg forstå.

 

Således bliver de nævnte sager i mit åbne brev reduceret til enkeltstående tilfælde.

 

Jeg vil derfor minde om, at jeg igennem 8 år, løbende har været involveret i mindst 30 sager i Jammerbugt kommune, der alle har samme problemer, som nævnt i mit åbne brev.

 

Det er borgmesteren også løbende blevet gjort opmærksom på i lige så mange år.

 

Men lad mig for god ordens skyld slå fast, at min kritik ikke går på, at der sidder “onde” sagsbehandlere på Jammerbugt jobcenter, for det ved jeg udemærket, at der ikke gør. Jeg har også et fint og konstruktivt samarbejde med de fleste. Og tak for det.

 

MEN de har et seriøst ledelsesproblem i Jammerbugt jobcenter, og det kan ikke undgås at påvirke sagsbehandlingen.

 

Derudover skal man heller ikke ignorere kommunens dårlige økonomi, som alle ved betyder klassetænkning.

 

Derfor bliver jeg også bekymret, når man fra politisk side, vil frisætte kommunerne – blandt andet på baggrund af erfaringerne fra Jammerbugt jobcenter.

 

Og hvad er så mit motiv, når jeg vælger at bruge flere dage på at skrive et åbent brev til beskæftigelsesministeren, indhente samtykke, tjekke op på dokumentation, tale med journalister, bruge tid på sociale medier, deltage i debatter med politikere og andet godtfolk, holde møde med beskæftigelsesministeren og formanden for ekspertgruppen (for ny beskæftigelsesindsats) og skrive indlæg – uden at få en eneste krone for noget af det.

 

For jeg kunne jo egentlig bare lade det hele sejle og blot fortsætte med at leve af, at systemet svigter.

 

Men mit motiv er følgende:

 

📍at sygdomsramte mennesker får en ordentlig behandling, for vi kan alle blive syge, og det ved jeg om nogen.

 

📍at der skal ske en omkalfatring af beskæftigelsessystemet – hvor man tager de langtidssyge og mest sårbare helt ud af ligningen. De skal i stedet tilbydes hjælp i sundhedsregi.

 

📍at få mediernes opmærksomhed, så systemsvigt kommer frem i lyset, og kommunerne efterfølgende retter op – når de nu ikke gør det af sig selv. Og ikke kun retter op for den enkelte – men også for dem der kommer efter.

 

Derfor – læs og følg med i morgen.

 

/Marianne Stein

 

Fik du ikke læst mit åbne brev, kan du gøre det her

 

Skal andre læse dette?
Del her

Facebook
Twitter
LinkedIn

Et kærligt indspark

bliv klædt på til din sag

Relaterede indlæg

KØBENHAVNS KOMMUNE JOBCENTER: EN BOSTØTTE KAN GØRE DIG RASK

Vi var advaret. Men mødet med rehabiliteringsteamet i mandags blev alligevel chokerende.   For 14 dage siden blev jeg akut kontaktet af Dorthes mand, fordi Dorthes sag skulle forelægges rehabiliteringsteamet med henblik på en førtidspension. Men efter at sagen havde været drøftet med mødeleder af rehabiliteringsteamet, blev der nu i stedet peget på et ressourceforløb.

Læs mere »

JO, MAN KAN GODT FÅ EN FØRTIDSPENSION UDEN EN ARBEJDSPRØVNING

Jævnligt møder jeg sagsbehandlere/faglig ledere på jobcentrene, der påstår, at man ikke kan få en førtidspension, uden at borgeren først har fået afklaret arbejdsevnen i en praktik.   Men dette er ikke korrekt.   Og det har jeg efterhånden en del eksempler på fra min praksis – seneste fra Vejen og Jammerbugt Kommune.   Det

Læs mere »

“KAN DET SKADE MIN SAG, HVIS JEG KLAGER”… 

Det er ALTID kommunens ansvar at sagsbehandle, rådgive og vejlede korrekt og sikre at borgerne får de rette ydelser.   Lad mig sige det sådan, nogen kommuner er bedre til dét end andre. Og i visse tilfælde er der absolut plads til forbedringer.   Når borgerne bliver utrygge i sagsbehandlingen eller føler sig dårlig behandlet,

Læs mere »

Deltag i debatten

Skriv en kommentar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Scroll to Top