ANMELDELSE FRA FAGPROFESSIONELLE

– Jon Kvist – 

Professor og forsker i velfærdspolitik ved institut for Samfundsvidenskab og Erhverv, RUC og medlem af Ydelseskommissionen. 

“Kære Marianne,

Jeg har haft fornøjelsen af at læse din gode og (desværre) relevante bog. Mange tak for et rigtig godt indblik i det danske overførselsindkomstsystem og sociale arbejde anno 2020. 

Du giver et rystende indblik i de oplevelser, man som borger kan komme ud for. Der er så mange ting, der ikke er i orden. Det er rigtig godt du har fået dette på skrift, og at du engagerer dig i samfundsdebatten. (Jeg har også taget et par af dine kronikker, som jeg fremover vil bruge i undervisning).

Derudover har du også mange gode pointer om den måde man bliver behandlet på, som jeg tænker at prøve at gå videre med. I USA er man længere med at studere procedural justice, som kort sagt går på at man skal lade borgere få mulighed for at give deres historie (voice), at borgere skal behandles med respekt og neutralt og mødes med forståelse. Det lader ikke til at være kriterier, der er opfyldt i din sag.

Jeg er ked af at du måtte gå så meget igennem, men er dig taknemmelig for at du formåede at få det på skrift og delt med andre – beslutningstagere og borgere der måtte komme i samme situation – det kan gøre en forskel i mange menneskers liv.

Jeg ved ikke hvor langt vi kan komme i Ydelseskommissionens arbejde med at give forslag til hvordan systemet kan ændres til det bedre. Men du kan være sikker på vi prøver at adressere systemets uoverskuelighed og kompleksitet, hvilket forhåbentlig kan gøre systemet nemmere at forstå og handle på for borgere og at vejlede i for sagsbehandlere.”

 – Dorthe Birkmose – 

Psykolog og forfatter

“Den bog har jeg manglet. En bog med et indefra-perspektiv fra et menneske, der fik brug for jobcenteret OG med et indefra-perspektiv fra en socialrådgiver, der forsøgte at være loyal overfor målstyring og lovgivning. 

Marianne Stein lægger ikke skjul på sin dybe frustration over at møde et system, der ikke er i stand til at hjælpe hende. Samtidig bevarer hun det mentale overskud til at forstå, hvorfor sagsbehandlere, ledere og lokalpolitikere kommer til kort..

Bogen kan læses som et dobbelt indefra-perspektiv, en skæbnefortælling, en samfundskritik eller en selvhjælpsbog for dem der står afmægtige overfor et bureaukrati, der står i vejen for sig selv. 

Bogen bør ikke læses som en konfliktoptrapning, hvor borgere og sagsbehandlere gøres til hinandens fjender. Det er ikke Marianne Steins ærinde, og problemet ligger ikke hos borgerne eller sagsbehandlerne. Problemet ligger i målstyringen, så lad os drøfte, om vi som samfund ønsker konsekvenserne af målstyring.“

I JOBCENTERFORLØB? SÅ KAN DU IKKE UNDVÆRE DENNE

 – Maj Thorsen  – 

Privatpraktiserende socialrådgiver

“Kære Marianne Stein

Kæmpestort tillykke med din bog! Og sikke èn!

Du har forfattet en særdeles velskrevet og vigtig bog, der kommer hele vejen rundt om jobcentersystemet til gavn for de mange, mange tusinde borgere, der hvert år går gennem jobcentrets døre.

Din egen historie er en strålende indledning til resten af bogens faglige indhold. Man får et indblik i, hvordan du selv måtte kæmpe dig vej gennem jobcentret, og hvad det gjorde ved både dig og din familie.”

 

Der er ingen som helst tvivl om, at det var en decideret kamp for dig i et system, der ikke altid levner plads til at værne om mennesket.

Det er desværre noget, mange andre er gået igennem før dig. Og stadig går igennem i en, indimellem, skånselsløs del af vores velfærdssamfund.

Som jeg plejer at sige; System over menneske. Og det er lige præcis derfor din bog er så vigtig. Fordi man som borger simpelthen er nødt til at kende systemets spilleregler, hvis man skal slippe nogenlunde helskindet igennem.

De spilleregler kender man, når man har læst din bog. Ingen som helst tvivl om det.

Bogen er supergodt delt op, og kan sagtens bruges som opslagsbog alt afhængig af, hvor man er i sit jobcenterforløb, og hvad det er, man har behov for at vide noget om.

Du formår at formidle svært juridisk stof ned på et plan, hvor alle kan være med. Og det er uhyre vigtigt, fordi det er med juraen i hånden, at man bedst muligt sikrer sig som borger.

Din nærværende og lette formidling af det svære stof betyder i øvrigt også, at du på den måde fastholder læseren – bogen er helt igennem læsevenlig.

Man ser virkelig, at du er vant til at arbejde med både juraen og mennesket.

Jeg vil anbefale den her bog til enhver, der skal i kontakt med jobcentret – uanset om det er første gang, eller om man er én af de borgere, der er i et langvarigt forløb.

Faktisk vil jeg anbefale den til alle, også professionelle, som via deres profession samarbejder med jobcentret, herunder frivillige bisiddere, fagforeninger mv.

Ja, hvis jeg må være så fri, så kunne nogle medarbejdere i jobcentrene også lære en del af din bog.

Tak fordi jeg måtte være lidt med undervejs. Det har været utroligt spændende at følge dig i din proces, og du kan være så uendelig stolt af slutresultatet!”

 – Bettina Nielsen –

Jurist, fagforening. 
“Jeg hjælper vores sygemeldte medlemmer med deres sager i jobcentret, så det er en meget genkendelig verden, du beskriver. Jeg købte din bog og har læst den, og jeg er vildt imponeret over, hvor enkelt og overskueligt du gør dette komplekse område. Det skal du have kæmpe stor ros for. Den bog kommer til at hjælpe mange mennesker.”

– Bente Keldsen – 

Socialrådgiver 

“Tusind tak for en bog alle kan bruge. Den er let læselig, let forståelig og nem at overskue. Vil absolut anbefale den til andre, så de kan finde vej og retning i deres sygedagpengesag, ressourceforløb, jobafklaring mv. “

Patientforeninger – anmeldelser

–  Hjerneskadeforeningen –

“Bogen der klæder læseren ekstremt godt på til mødet med systemet. Så godt, at man bliver så irriterende dygtig, at man ikke længere kan ignoreres.”

– MCS-foreningen –

“Alle kronisk syge, som er i gang med et forløb i jobcenteret, kan hente hjælp i Marianne Steins bog.” 

 

Private

Boganmeldelser

”’Sådan én er jeg jo ikke’ har været min faste følgesvend gennem mit jobcenterforløb, som nu er afsluttet.

Allerhelst ville jeg selvfølgelig gerne have været blevet rask, og tilbage til den jeg var og arbejdsmarkedet. Men når nu helbredet ikke tillader det, så har jeg været dybt taknemmelig for Mariannes bog, som har været en vigtig faktor i et fornuftigt jobcenterforløb for mit vedkommende, som nu er afsluttet med en førtidspension.

Jeg var i starten af forløbet skrækslagen over hvad jeg stod foran, forstod ikke reglerne (jeg er kognitivt ramt), hensigten, metodikken og så videre i jobcenter/sagsbehandling.

Det fra bogen som jeg har bidt mærke i er ‘hvis du ikke kan klare din hverdag, så er du heller ikke frisk nok til at arbejde’.

Og så har afsnittet omkring funktionsevnebeskrivelsen været en kæmpe hjælp til at forklare hvordan jeg klarer mig i hverdagen – og hvor det kniber – og hjulpet mig til at jeg ikke har pyntet på realiteterne, men fortalt hvordan det står til og hvad energien rækker til.

Jeg er blevet mødt meget professionelt af sagsbehandlere, men jeg er ikke i tvivl om, at bogen har gjort mig til en bedre borger i samspillet med sagsbehandler. Alligevel har det bare været hårdt at have en sag i jobcenteret – selvom den har kørt på skinner.”

–  Lisbeth Voetmann –

”Blændende godt skrevet du!

Du har sgu ramt godt og grundigt!
…….
Kan kun anbefale den.

Tak – tror de fleste, der er med som bisiddere/partsrepræsentanter sagtens kan nikke genkendende til indholdet. Ros ros ros”.

Erik Lybøl –

“Jeg blev dybt rørt over Mariannes hudløst ærlige fortælling om hendes oplevelser i jobcentersystemet. Hun formår på en sober måde at sætte spot på, hvor dårligt systemet fungerer, og samtidig vise en vej frem til en afklaring – og ikke mindst give håb om, at der er en vej frem, selvom det ikke er nemt.”…

…”Den kan helt klart anbefales til alle jobcenterramte, men burde også være et “must” for alle politikere, og for alle de, der naivt tror, at hvis der sker noget med en, så holder velfærdssamfundet hånden under dig” …”LÆS DEN!”

– Jytte Kristensen –

“Så har jeg fået læst bogen, Sådan én er jeg jo ikke. Og hvor ville jeg dog ønske, at den bog havde eksisteret dengang, jeg selv hang i systemet.

Mange ting bliver gennemgået og forklaret, så man bedre kan forstå sammenhængen – og ikke mindst hvad det kan have af betydning i sagsbehandlingen. Der bliver sat ord på, hvad man kan forvente fra kommunen / jobcentret, hvad man selv kan gøre for at sikre fremskridt i sin sag, og ikke mindst hvad man ikke skal finde sig i. Alt sammen krydret med cases og personlige erfaringer.

En rigtig god bog, som jeg har skyndt mig at give videre til min bror – der hænger i jobcentrets kløer – så han forhåbentligt kan få nogle tips til den videre sagsbehandling.

Tak til Marianne Stein for at have skrevet denne bog ”

– Gitte Dahlgaard Larsen –

“Kære Marianne

Det er svært at give din bog 6 stjerner, derfor får du syv af mig.

Bogen burde ligge frit fremme i jobcentret, den burde udleveres gratis til alle brugere af jobcentret. 

Bogen giver et retvisende billede af, hvor svært det er at bevæge sig rundt blandt love og paragraffer. Den fortæller meget præcist, hvad man skal være opmærksom på, inden systemet griber fat i den udsatte borger. 

Tusind tak for et meget vigtigt luksusleksikon af vigtig viden”.

– Kim Madsen, Formand, Jobcentrets Ofre – 

”Jeg ærgrer mig over ikke at have haft bogen for år tilbage.
……..
Tak for dig, Marianne – du er en engel.”

– Annette Arentzen –

”Håber alle sygdomsramte skynder sig at få købt bogen, så de er klar til kampen om at få tilkæmpet sig de lovmæssige rettigheder, de har. Godt arbejde, Marianne.”

-Lars Møller Nielsen –

”Suveræn bog!
…….
Et åbent og ærligt indblik i dit møde med jobcentret, hvilket de fleste med en jobcentersag kan genkende sig selv i.”

– Mette Bækgaard –

“Sådan én er jeg jo ikke, er ret god at blive klog af og burde være pensum for bisiddere/partsrepræsentanter og politikere. Egentlig burde den udleveres første gang du henvender dig på jobcentret, her findes stort set alt hvad man skal bruge i sin sag”.  

– Ole Søderquist –

“En helt fantastisk bog med det helt rigtige værktøj. Bogen er nem læselig og skrevet i et sprog, som er til at forstå. Tak for dig Marianne Stein”. 

– Marianne Lindemann Andersen – 

“Modtog din bog i går. Læst den i dag. Kunne slet ikke stoppe med at læse den. Håber der er mange som læser din bog”.

– Connie Due – 

”Tak fordi du har valgt at tage kampen sammen med og for os andre, og fordi du påpeger så meget væsentligt gennem din bog.

Jeg håber, den vil blive læst af systemet og de politikkere, som har indflydelse på de lovgivninger, som bliver forvaltet af det kommunale system og jobcentrene”.

– Gitte Merrild Jensen –

“Jeg har lige modtaget din bog med posten og hold da fast – kan næsten ikke lægge den fra mig… 

Tak for din personlige historie. Jeg kan kun anbefale at investere i bogen ‘Såden én er jeg jo ikke’.

… Bogen har givet mig en idé om, jeg ikke skal sidde med hænderne i skødet og vente på at kommunen hjælper mig… Jeg står overfor mit første møde i morgen med sagsbehandler, jeg er nervøs, men har fået et indblik via din bog.”

– Jette Krouel – 

“ Mit bedste køb!”…

…“Jeg er i fuld gang med at læse, ‘Sådan én er jeg jo ikke.’ Den er så god, så overskuelig og så nem at læse, at siderne bare flyver afsted. Og det er heldigt, for jeg står midt i partshøring.“

– Tine Sprogø Hovmand –

“100 stjerner og mer til! Jeg elsker din bog, den er blevet min sengemakker og den er svær at lægge fra sig på natbordet”

– Katja Linea – 

“Det er en fantastisk bog. MEGET stærk læsning – og MEGET oplysende.

Din bog giver mulighed for, at spejle sig – det, at man ikke er alene om de mange følelser, tanker og utallige frustrationer, men ikke mindst viser den vejen frem.”

– Helle Vestberg –

5/5

SÅDAN ÉN ER JEG JO IKKe

Scroll to Top